Keuze-activiteit Percussie

Beste mensen,

We begonnen om 3 uur met drummen, we kregen van Eric les en uitleg.
Het was heel leuk, het drummen.
We hadden wel een kleine pauze om even wat te drinken.
Daarna gingen we op grote trommels drummen.
Het klonk heel goed.
Daarna kregen we soep en broodjes.
Om 6 uur ging iedereen heel tevreden naar huis.

Eric (van de percussieworkshop),
Rebecca en Jamie (onze vrijwilligers): Super bedankt!

Geschreven door Ruud, deelnemer groep 3.

La Trappe

We hadden afgesproken voor de fietsenstaling van het station in Tilburg.
Tijdens de fietstocht naar bierbrouwerij La Trappe vertelden we elkaar hoe het er mee ging en begon de pret.
Toen we bij de bierbrouwerij aankwamen hebben we eerst de fietsen weggezet. Hierna zijn we naar het proeflokaal gegaan en hebben we ons gemeld. De vrouw die ons ontving vertelde dat de excursie uit drie onderdelen zou bestaan: een verhaal over de geschiedenis van bierbrouwen en hoe bier nu gemaakt wordt, een rondleiding door de brouwerij en ter afsluiting een film onder het genot van een glas bier.

Wij begonnen met de rondleiding, zodat er een andere groep met de film kon beginnen.
Er werd ons verteld dat we even buiten moesten wachten op onze gids. Toen begon de rondleiding. We hebben eerst wat gehoord over de geschiedenis van La Trappe. Dit werd verteld door Wim, onze gids. Hij vertelde dat er in de 18 eeuw een Noord-Franse met de naam Dominicus Lacaes leefde. Hij zorgde voor de kloosterlingen. Dit kon hij op een bepaald moment niet meer doen omdat de kloosterlingen het land uit moesten. Hij vroeg vervolgens aan één van zijn kloosterlingen, Sebastianus Wyart om een toevluchtsoord te zoeken in het buitenland. De keuze van Wyart viel op Nederland. In de buurt van Tilburg, op het grondgebied van het plaatsje Berkel-Enschot, vond hij wat hij zocht: een stuk heide. De bevolking noemde het Koningshoeve.

Daarna zijn we naar de Kets geweest bij de bouwerij. Onze gids vertelde dat er vier ingrediënten belangrijk zijn bij het maken van bier, namelijk: mout, gist, water en brouw. Door middel van een plattegrond op de muur liet hij het proces van bierbrouwen zien. Hierna gingen we naar buiten en kregen we van de gids  te horen dat ze vroeger al hun eten zelf maakte. Een voorbeeld hiervan was het brood. We hebben ook nog even de oude bakkerij gezien. Vervolgens zijn we nog op de plek geweest waar nu al het bier geproduceerd wordt. Hierna gingen we weer naar buiten. Daar hebben we de tuin gezien waar ze meer dan 70 hectare aan grond hebben. Na de rondleiding zijn we terug naar het proeflokaal gegaan. Daar konden we allemaal een flesje bier kiezen om te drinken. Tevens kregen we nog een film te zien waarin een samenvatting werd gegeven van het verhaal van de gids. We hebben ook nog even in de winkel rondgekeken. Hierna hebben we geëvalueerd en zijn vervolgens naar huis gegaan.

Ik noem het echt een aanrader als van je iets van cultuur, bier en het klooster wilt weten.

Geschreven door Tim, deelnemer groep 7

Van Begin tot Eindhoven Museum

We hebben afgesproken bij Albert-Heijn to go in Tilburg voor het station.
In de trein begon de pret, we vertelden elkaar hoe het er mee ging. En we leerden weer een nieuwe begeleider kennen.

We kwamen aan op Eindhoven station en daar op zoek naar de bushalte. Na een korte wandeling waren we bij het museum. Daar stond nog een deel van de groep te wachten, die waren met de auto gekomen. Dus waren we helemaal compleet.

In het museum zien we hoe het was in de prehistorie en de middeleeuwen. Iedereen die in het park werkt was verkleed zoals vroeger. Als eerste zagen we een hoefsmid. Die liet zien hoe je een ‘ram’ maakt. Hij hield het ijzer in het vuur en trok aan een touw om er lucht bij te laten komen.
Mooi om te zien hoe hij een gezicht maakte.

We zijn daarna in verschillende huizen van vroeger geweest. Daar konden we vragen stellen en werden dingen verteld. Daar gekregen we uitleg hoe Eindhoven ooit was begonnen als een heel klein dorp. In het begin waren er maar twee boeren. Die boeren veroverden steeds grond en zo werd het dorp groter.

Om 14:00 uur kregen we een rondleiding van een man die alles wist van de prehistorie. Hij vertelde hoe ze in die tijd leefden en hoe ze bouwden en spullen maakten.  Hij legde heel goed uit, op een leuke manier. Zo vertelde hij bijvoorbeeld hoe ze ijzer maakten en hij liet zien hoe ze vuur maakten.
Na de rondleiding zijn we wat gaan drinken in de herberg.

Bij de terugkoppeling was iedereen enthousiast.
Toen zijn we weer richting huis gegaan met de bus en de trein.

Geschreven door Tim, deelnemer groep 7

Fietstocht

Hier even een verslagje over ons uitstapje. Om 14.00u gingen we verzamelen bij een van de vrijwilligers. Tijdens de koffie gingen we overleggen of we zouden gaan fietsen of poolen.
Wij zijn stoere mannen en kozen voor fietsen, ondanks een beetje regen... Daar kunnen wij wel tegen.

Vanuit Tilburg fietsten wij naar Haghorst we gebben daar op het terras onder de luifel geschuild voor de regen. Vanuit Haghorst fietsten we naar Oirschot en in Oisterwijk stopte we bij een pannenkoekenhuis. Ik heb daar een super lekkere pannenkoek op met banaan/ijs en slagroom mmmmm. En de rest heeft ook lekker gegeten.

Op de terugweg lag er in de bossen een omgewaaide boom op de weg. Er kwam een fotograaf van het Brabants Dagblad een foto maken en zoals jullie zien staan wij er ook op* (wij zijn ook veel mooier dan een omgewaaide boom :-)) In Oisterwijk nam ik afscheid van mijn groepje, zij fietsten naar Tilburg en ik na een gezellige middag naar mijn ouders in Udenhout.
Tot ziens!

Geschreven door Ruud, deelnemer groep 3

*de foto is enkel zichtbaar voor leden van Stichting Perspectief, binnen het privégedeelte van de site.

Rondvaart in de Biesbosch

Zaterdag 3 mei er was weer een gezellig uitstapje van groep 2. We moesten verzamelen om half 2 bij station Tilburg Universiteit, voor een te gekke rondvaart door natuurgebied de Biesbosch.

Het weer zag er slecht uit, maar we hoopten op een goede dag met veel zon en lekker warm. We stapten allemaal in 2 auto’s en het paste ook nog, dus iedereen kon lekker mee J. En er was ook een nieuwe deelnemer bij, die paste goed bij de groep, vonden wij.

We zaten in de auto en het was reuze gezellig. Eenmaal aangekomen bij de Biesbosch, begon de zon goed te schijnen. We zagen een friettent en een paar van ons dachten: “een frietje gaat er zeker in.” Dus zijn een aantal van ons een frietje gaan eten. Daarna moesten we kaartjes kopen voor de rondvaart.

Eenmaal aan boord konden we gaan zitten. Er waren 2 tafels gereserveerd, maar we vonden het gezelliger om we met z’n allen aan een tafel te zitten. De rondvaart begon en we hebben heel veel mooie dingen gezien. Een paar van ons besloten om binnen lekker spelletjes te spelen en een paar van ons stonden lekker buiten van het uitzicht te genieten. We zijn langs hele mooie oevers gevaren en ook langs hele aardige vogels, die bleven zitten. Het jammere aan de rondvaart was dat een paar van ons wat zeeziek werden, maar dat nam niet weg dat het mooi was.

De rondvaart duurde 2 uur maar de tijd ging snel voorbij, het mocht best nog langer duren. Eenmaal aan de wal mochten we van boord gaan. We liepen terug en het was nog steeds goed weer. We liepen richting de auto’s en een paar van ons dachten: “hé, de friettent. Laten we even een frietje pakken.”

Daarna gingen we naar de auto’s, zeiden we gedag tegen elkaar en reden we richting station Tilburg Universiteit. Eenmaal daar splitsten onze wegen en gingen we allemaal lekker naar huis. Met onze gedachten bij wat een mooie, gezellige dag het was geweest.